Visdomständer

De tänder som sitter längst bak i varje käke kallas för visdomständer. De kommer fram vanligtvis när man är mellan 18 och 25 år och kan ibland skada tanden framför om det är trångt. Det kan vara svårt att hålla visdomständerna rena då de ligger långt bak i munnen och är täckta av slemhinnor. Det kan leda till att bakterier som kan orsaka hål samlas där.

Får du värk och svullnad vid dina visdomständer ska du kontakta din tandläkare, då orsaken till värken och svullnaden kan vara att du fått en infektion. En infektion kan ibland också ge feber. Du kan även uppleva att det är svårt att gapa.

Du kan ta smärtstillande för att lindra smärtan. Din tandläkare kan hjälpa dig med rengöring och spolning runt visdomstanden. Du kan också behöva ta antibiotika, som hjälper till att dämpa infektionen. Tyvärr försvinner inte det som orsakar problemet. Därför är det viktigt att du kontaktar din tandläkare om du får symptom på infektion.

Visdomständer som ger återkommande besvär brukar antingen dras ut med tång eller opereras. Moderna metoder och bedövningsmedel gör att man idag kan ta bort en visdomstand utan att det känns någonting. Operationen går normalt att utföra med samma sorts lokalbedövning som används vid lagning. För den som känner stor oro inför en sådan behandling kan man få lugnande medicin.

paolaVisdomständer