Tandvärk

Tandvärk är för många förknippat med stark smärta. Smärtan fungerar som en varningssignal som talar om när en eller flera tänder har skadats av någon anledning. Tandvärk beror oftast på att tandnerven har blivit inflammerad eller infekterad på grund av till exempel hål i tänderna, djupa lagningar eller sprickor i tänderna. Men det finns även andra orsaker till att man får tandvärk, exempelvis infektion i tandbenet i anslutning till tandroten, tandgnissling, tandköttsinflammation eller tandlossning. Även en del sjukdomar, som till exempel bihåleinflammation och käkledsinflammation, kan ge värk i ansiktet som kan misstolkas som tandvärk. Det är viktigt att förstå att tandvärk inte är farligt, men kan vara mycket plågsamt, och behöver därför oftast omgående behandling.

Bästa sättet att undvika tandvärk och hål i tänderna är att borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm, äta på regelbundna tider och låta undersöka sina tänder årligen hos sin tandläkare. De vanligaste sätten att behandla tandvärk är lagning, rotfyllning och tandutdragning. Ofta får man besöka tandläkaren flera gånger innan man blir färdigbehandlad. Ibland kan det bli aktuellt med antibiotika, men bara om tandläkaren hittar en tandinfektion.

paolaTandvärk