Ilningar

Med ilningar i tänderna menas att man får ont i tänderna till exempel när man äter eller dricker något kallt. Smärtan kommer ofta plötsligt och går i de flesta fall över fort.

Ilningarna kan ha många orsaker, till exempel att man har fått hål i tänderna. För hård eller felaktig tandborstteknik kan ge liknande besvär eftersom att tandroten då ofta har blottats. Frätskador på emaljen eller dentinet, så kallade erosionsskador, kan fräta bort den yttersta delen av tanden och frilägga den känsligare inre delen av tanden och därmed också orsaka ilningar. Man kan också få ilningar på grund av tandlossning, som är en inflammation då tandens fäste i käkbenet förstörs. Man kan också få ilningar i tänderna i samband med tandblekning.

Andra orsaker till ilningar är sprickor i emaljen eller i tanden. Sprickorna kan uppstå om man får slag mot tänderna eller om man belastar dem, till exempel när man tuggar, pressar eller gnisslar tänder. Skadorna kan ge ilningar eller värk beroende på hur djupt in i tanden sprickan har gått.

Många blir hjälpta av tandkrämer mot känsliga tandhalsar. Det brukar också hjälpa att skölja munnen med fluor regelbundet. Vilken behandling man får av sin tandläkare eller tandhygienist beror på orsaken till besvären. Om orsaken är känsliga tandhalsar eller ytliga sprickor på tänderna kan man få fluorbehandling i form av fluorlackning.

Om besvären beror på tandborstskador kan fluorlackning och en mer skonsam tandborstningsteknik göra att man blir av med ilningarna.

paolaIlningar